Umjetnice koje su oblikovale povijest


zene u slikarstvu1

Umjetnost kroz povijest često je bila prostor u kojem su dominirali muškarci, s rijetkim izuzecima žena koje su uspjele steći priznanje u svojoj generaciji. Iako su žene u različitim razdobljima bile prisutne u svijetu umjetnosti, njihov se doprinos često zanemarivao ili potpuno ignorirao, a njihova imena ostala su u sjeni poznatih muških slikara. Ipak, kroz stoljeća su se pojavile umjetnice koje su, unatoč svim preprekama i ograničenjima, stvorile djela koja su promijenila tok povijesti umjetnosti. Ova priča o ženama u slikarstvu priča je o borbi za priznanje, oduševljenju stvaranjem i neiscrpnoj posvećenosti umjetnosti, koja je unatoč svemu prevladala. Na primjerima različitih umjetnica, od talijanske renesanse do modernog doba, otkrit ćemo kako su žene doprinijele oblikovanju umjetničkog kanona, i kako su njihove vizije i kreativnost postale nezaobilazni dio povijesti.

Jedna od prvih žena koja je stekla značajnu ulogu u umjetničkom svijetu bila je Artemisia Gentileschi, talijanska barokna slikarica koja je postala poznata po svojim dramatičnim i moćnim prikazima ženskih likova. U vrijeme kada su žene imale vrlo ograničen pristup obrazovanju i javnom životu, Gentileschi je prošla kroz izuzetno težak put da bi postala cijenjena umjetnica. Kao kći poznatog slikara Orazija Gentileschija, ona je već u ranoj dobi pokazala talent, ali njen je život obilježio težak skandal zbog silovanja koje je doživjela od svog učitelja, Agostina Tassija. Gentileschi je odlučila iznijeti svoje iskustvo na sud, čime je postala jedna od prvih žena u povijesti koja je javno progovorila o nasilju koje je pretrpjela. Ova hrabrost u privatnom životu očitovala se i u njenim slikama, gdje su junakinje poput Judite i Suzane prikazane snažno i moćno, daleko od pasivnih ženskih figura karakterističnih za barokno slikarstvo. Njen rad utjelovljuje ideju da umjetnost može biti sredstvo osobnog izražavanja, ali i način za suočavanje s traumama te osnaživanje žena.

U 18. stoljeću, francuska slikarica Élisabeth Vigée Le Brun stekla je status jedne od najpoznatijih portretistica svog vremena. Bila je dvorska slikarica kraljice Marije Antoanete, a njeni su portreti s dvora postali simbol raskoši i elegancije francuskog plemstva. Vigée Le Brun bila je nevjerojatno produktivna; naslikala je više od 600 portreta i brojnih povijesnih scena tijekom svoje karijere. Zanimljivo je da je, unatoč ograničenjima društva koje je marginaliziralo žene, ona uspjela ne samo preživjeti turbulentne političke promjene svojeg vremena već i očuvati vlastiti stil koji je postao prepoznatljiv i cijenjen. Njeni portreti odišu nježnošću i prirodnošću, čime je nastojala prikazati ženstvenost kao nešto pozitivno i uzvišeno, ali i kao znak unutarnje snage. Vigée Le Brun, koja je imala tu sreću da stekne obrazovanje i izgradi karijeru u jednom izrazito konzervativnom društvenom kontekstu, dala je veliki doprinos postavljanju žena u poziciju ravnopravne umjetničke snage.

S početkom 20. stoljeća, umjetnički se svijet drastično mijenjao, a žene su počele sve više tražiti svoje mjesto u avangardnim pokretima. Jedna od najistaknutijih umjetnica tog vremena bila je Frida Kahlo, meksička slikarica koja je kroz svoje slike izrazila duboko osobne teme i proširila mogućnosti umjetničkog izražavanja. Kahlo je često istraživala identitet, bol i ljubav u svom radu, koristeći svoj autoportret kao sredstvo introspekcije i otpora društvenim normama. Rođena u Meksiku početkom 20. stoljeća, Kahlo je cijeli život patila od posljedica teške nesreće i kroničnih zdravstvenih problema, ali je kroz svoj rad kanalizirala fizičku i emocionalnu bol u jedinstvena umjetnička djela. Njeni su portreti često prožeti simbolikom meksičke kulture i naglašenim feminističkim motivima. Danas se Kahlo smatra simbolom borbe za prava žena i LGBTQ+ zajednice, ali i uzorom za sve umjetnike koji kroz svoj rad izražavaju osobne i društvene konflikte.

Još jedna žena koja je ostavila dubok trag u modernom slikarstvu bila je Georgia O’Keeffe, poznata kao „majka američkog modernizma“. Njeni radovi, koji često prikazuju apstraktne prikaze cvjetova, krajolika i arhitektonskih oblika, odražavaju spoj prirodne ljepote i apstrakcije, što je bilo izuzetno inovativno u njezino doba. O’Keeffe je razvila jedinstveni stil koji je bio u kontrastu s dominantnim europskim avangardnim pokretima, i uspjela je nametnuti svoj stil kao simbol američke umjetničke neovisnosti. U njenom radu često se ističe naglašena senzualnost i intimnost, zbog čega su njeni prikazi cvjetova postali simboli ženstvenosti i duhovnosti. Kroz svoj rad, O’Keeffe je redefinirala pojam „ženske umjetnosti“ i dokazala da žene mogu stvarati složene, apstraktne slike koje nisu samo dekorativne, već i intelektualno zahtjevne. Njena upornost i vizija otvorile su vrata mnogim mladim umjetnicama u Americi, inspirirajući ih da slijede svoje jedinstvene umjetničke vizije.

Tijekom 20. stoljeća, umjetnički se svijet sve više otvarao ženama, a umjetnice su počele aktivno sudjelovati u različitim avangardnim pokretima kao što su kubizam, ekspresionizam, nadrealizam i apstraktni ekspresionizam. Lee Krasner, primjerice, bila je ključna figura apstraktnog ekspresionizma u Americi i jedna od prvih žena koja se pridružila tom pokretu. Unatoč tome što je često ostala u sjeni svog supruga, Jacksona Pollocka, Krasner je razvila vlastiti stil koji se odlikovao bogatstvom boja i dinamičnim potezima. Njena umjetnost izražava energiju i spontanost karakteristične za apstraktni ekspresionizam, ali i naglašava njezinu jedinstvenu osjetljivost prema boji i kompoziciji. Iako je Krasner tijekom života često bila percipirana kroz prizmu Pollockova uspjeha, danas se njeni radovi prepoznaju kao važan doprinos američkom modernizmu. Krasner je svojim radom otvorila vrata za generacije umjetnica koje su slijedile i pomogla legitimirati ulogu žene u apstraktnom slikarstvu.

Joan Mitchell, još jedna velika umjetnica apstraktnog ekspresionizma, prepoznata je po svojoj strastvenoj i snažnoj upotrebi boja i gestualnih poteza kistom. Mitchell je kroz svoje slike često istraživala emocionalna i intimna iskustva, stvarajući kompozicije koje su prožete energijom i intenzitetom. Za razliku od mnogih svojih suvremenika, Mitchell je uspješno izgradila karijeru bez nužnosti kompromisa s tržištem ili kritičarima, i tako postala uzorom umjetnicama koje žele zadržati umjetničku slobodu. Njen rad, koji se temelji na impresijama pejzaža, prirode i unutarnjih emocija, utjecao je na razvoj apstraktnog slikarstva te otvorio prostor za eksperimentiranje ženama koje su težile izražavanju kroz nefigurativni jezik umjetnosti.

Jedna od najsuvremenijih umjetnica koja je revolucionirala pristup slikarstvu je Cindy Sherman, koja kroz autoportretiranje istražuje složene aspekte identiteta, društvenih uloga i percepcije žene u medijima. Sherman je kroz svoj rad istraživala stereotipe o ženama, koristeći maskiranje i kostimiranje kako bi prikazala različite ženske uloge u društvu, od hollywoodskih diva do običnih žena iz svakodnevnog života. Njeni radovi postali su ikonični u svijetu suvremene umjetnosti jer se kritički osvrću na način na koji društvo interpretira i predstavlja žene. Sherman je postala pionirka u korištenju fotografije kao umjetničkog medija za istraživanje identiteta, čime je ujedno redefinirala što može značiti biti umjetnik. Njeni su radovi potaknuli duboke rasprave o identitetu, percepciji i ulozi žene u društvu te postali referentna točka za feminističku umjetnost.

Kroz povijest, svaka od ovih umjetnica unijela je nešto jedinstveno u svijet umjetnosti, otvarajući put i inspiraciju budućim generacijama. Iako su se susretale s preprekama, njihova su djela uspjela preživjeti test vremena i ostati relevantna i danas. Njihova priča svjedoči o nevjerojatnoj hrabrosti, kreativnosti i odlučnosti, koja je svakoj od njih omogućila da izrazi svoj jedinstveni glas unutar svijeta umjetnosti. Žene poput Artemisie Gentileschi, Élisabeth Vigée Le Brun, Fride Kahlo, Georgie O’Keeffe, Lee Krasner, Joan Mitchell i Cindy Sherman pokazale su kako umjetnost može biti i refleksija društvenih promjena, i način izražavanja vlastite autonomije, i sredstvo za borbu protiv društvenih nepravdi. Njihova je prisutnost u povijesti umjetnosti neizbrisiva, a njihov utjecaj seže daleko izvan okvira platna.

Danas, žene u umjetnosti imaju više prilika nego ikada prije, ali borba za ravnopravnost još nije završena. Ipak, gledajući na povijest i naslijeđe ovih pionirki, možemo biti sigurni da će umjetnice nastaviti oblikovati budućnost umjetnosti s jednakom strašću i kreativnošću. U modernom svijetu, njihova djela služe kao nadahnuće za nove generacije umjetnica i umjetnika, podsjećajući nas na neiscrpnu moć stvaranja, koja je svojstvena svakom ljudskom biću, bez obzira na spol.

LD

HDLU Zagreb raspisuje natječaj za upis novih članova u 2025. godini


HDLU Zagreb natjecaj clanovi 2025

HDLU Zagreb raspisuje natječaj za upis novih članova, profesionalnih likovnih umjetnika u 2025. godini, koji traje do 5. 1. 2025.

Za pristup natječaju, potrebno je na mail udruge Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. poslati molbu sa slijedećim podacima:

1./ Životopis umjetnika sa popisom dosadašnjeg umjetničkog obrazovanja i umjetničkog djelovanja (skupne i samostalne izložbe), uz skeniranu diplomu, datum rođenja, mail adresu i adresu web stranice ako je umjetnik ima. Prilažu se i fotografije do 10 karakterističnih likovnih djela u attachmentu maila, uz natječajnu molbu, te dokaz o državljanstvu (ili o prebivalištu). Ove godine prednost kod upisa će imati umjetnici kojima trebaju strukovne potvrde za profesionalne likovne umjetnike.

2./ Za umjetnike koji nemaju diplomu, uz detaljan popis umjetničkog djelovanja u zadnjih pet godina, potrebno je također priložiti i portfolio sa radovima umjetnika, koji može biti u virtualnom obliku kao web stranica ili 10-ak karakterističnih likovnih radova na fotografijama, priloženim uz životopis u attachmentu maila. Strukovnih izložbi u relevantnim domaćim galerijama treba biti najmanje 3 samostalne i/ili pet skupnih žiriranih u posljednjih pet godina.

----------------------------------------------------------------

Primljeni umjetnici koji zadovolje natječajne kriterije su obavezni platiti godišnju članarinu za godinu dana unaprijed od trenutka upisa u udrugu, koja iznosi 20 eura i kad je plate, tada će biti upisani u Registar članova HDLU Zagreb, te će dobiti potvrdu o članstvu i člansku iskaznicu sa kojom ostvaruju besplatan ulaz ili popust u većini domaćih galerija i muzeja. Osim godišnje članarine od 20 eura, u udruzi se ništa drugo ne plaća, sve potvrde i sudjelovanje u aktivnostima udruge za članove su besplatni.

Temeljem Članka 10. Statuta HDLU Zagreb, članom HDLU Zagreb se postaje upisom u Popis članova koji vodi predsjednik/ica udruge. Interni Popis članova nije javan, vodi se elektronički i obavezno sadrži podatke o osobnom imenu člana, OIB-u, datumu rođenja, datumu pristupanja udruzi, te adresu stanovanja, broj telefona, mail adresu i adresu web stranice ako je član ima.

Komisija za prijem novih članova nije dužna obrazlagati svoje odluke pristupnicima natječaja.

 

Povlastice, prava i dužnosti koje imaju članovi HDLU Zagreb

1./ HDLU Zagreb ima Status strukovne umjetničke udruge, koja je ovlaštena od Ministarstva kulture i medija da umjetnicima izdaje potvrde za porezne olakšice, što se može vidjeti na Popisu strukovnih umjetničkih udruga Ministarstva kulture i medija RH, pod rednim brojem 22:

https://min-kulture.gov.hr/pristup-informacijama-16/popis-umjetnickih-strukovnih-udruga-na-temelju-cijih-potvrda-se-ostvaruju-porezne-olaksice/6367

2./ Osim potvrda za porezne olakšice, HDLU Zagreb kao strukovna udruga svojim članovima piše različita strukovna mišljenja i Pisma preporuke za dobijanje ateljea, za mirovinski dodatak za profesionalne umjetnike, za dobijanje nekog posla ili angažmana, izložbenog prostora, umjetničke potpore, i sl.

3./ HDLU Zagreb svakog četvrtka u godini, a po potrebi i češće za svoje članove organizira Online savjetovalište za individualna savjetovanja sa umjetnicima o različitim strukovnim problemima.

Od ove godine posebno pokrećemo i ''Online savjetovalište za mlade vizualne umjetnike'' sa temama koje se mogu vidjeti na poveznici:

https://hdlu-zagreb.hr/savjetovaliste/

4./ Pomažemo umjetnicima kod organizacije njihovih samostalnih izložbi, također i kod promocije njihovih samostalnih izložbi na portalu ”Zagrebački likovni umjetnici”, portalu HDLU Zagreb, facebook stranici ”Zagrebački likovni umjetnici – HDLU Zagreb”, kao i u drugim medijima sa kojima surađujemo. Također mladi umjetnici do 35. godine starosti ako se učlane u HDLU Zagreb, u toku godine mogu dobiti jednu besplatnu likovnu recenziju povodom svoje samostalne izložbe.

5./ Članovi HDLU Zagreb imaju pravo besplatno sudjelovati na izložbama (‘realnim’ i virtualnim), edukativnim radionicama i ostalim aktivnostima u organizaciji HDLU Zagreb.

6./ Članovi HDLU Zagreb imaju pravo svoje strukovne tekstove i različite recenzije objavljivati na portalu ”Zagrebački likovni umjetnici” i pratećoj facebook stranici.

7./ Članovi HDLU Zagreb dobijaju savjetodavnu podršku na različitim natječajima za javne dotacije, kod osmišljavanja, predlaganja i provođenja kulturnih i umjetničkih projekata.

8./ Članovi po želji sudjeluju na Godišnjoj skupštini udruge i ostalim sastancima članova udruge, te su putem izvještaja transparentno informirani o stanju i problemima u udruzi.


U vezi svih dodatnih informacija, možete se javiti na mail: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

 

Krešimira Gojanović, predsjednica HDLU Zagreb
Robert Štimec, dopredsjednik HDLU Zagreb
098 429 278

Izložba akademske umjetnice Senke Fučkar "Čuvarica mjesečevih dveri"

senka izlozba 24
vrijeme:  8. studenoga u 18 sati

mjesto: Gradska galerija Crikvenica

Izložba "Čuvarica mjesečevih dveri" akademske umjetnice Senke Fučkar predstavlja sintezu slikarstva, instalacije i simbolizma koja obuhvaća 33 slikarska rada povezana u jedinstvenu cjelinu. Ova umjetnička manifestacija odlikuje se slojevitim pristupom gdje su platna umrežena vunom i biljkama, čime se stvara dojam interakcije i povezanosti svih elemenata – prirodnih, kozmičkih i ljudskih. Kroz ovu instalaciju, umjetnica poziva promatrača na putovanje kroz univerzalne simbole i metafore koje su duboko ukorijenjene u ljudskoj kolektivnoj svijesti. Radovi Senke Fučkar, iako zasebni, zajedno tvore cjelovitu priču o povezanosti svih aspekata života i svemira.

Stil umjetnice obilježen je suptilnom mješavinom figurativnog i apstraktnog izraza. Koristi bogate teksture i slojevite površine kako bi stvorila osjećaj dubine i kompleksnosti. Korištenje jarkih boja i svjetlećih pigmenata, osobito onih koji reagiraju u mraku, naglašava element tajanstvenosti i otvara novo polje percepcije. Taj efekt svjetlucanja u tami ne samo da mijenja vizualnu dinamiku izložbe, već ukazuje i na temu dualnosti – svjetla i tame, vidljivog i nevidljivog. Svaki element njezinih radova promatrača vodi prema unutarnjem razmišljanju, simbolizirajući putovanje između unutarnjeg i vanjskog svijeta, što se odražava u samom nazivu izložbe.

Centralni motiv izložbe je ideja dualnosti i pomirenja suprotnosti. "Čuvarica mjesečevih dveri" metafora je za spoj neba i podzemlja, muškog i ženskog principa, svjetlosti i tame. Kroz ovaj motiv, Fučkar istražuje koncept da su sve suprotnosti međusobno povezane te da njihovo prihvaćanje vodi ka cjelovitosti. Instalacija sačinjava niti vune koje se poput sudbinskih niti isprepliću kroz radove, predstavljajući životne putove, sinapse, rijeke i grane stabla života. Ovaj motiv povezanosti dodatno je naglašen prisutnošću biljnih elemenata i recikliranih staklenki s pelcerima koje umjetnica poklanja posjetiteljima. Ti mali detalji simboliziraju povratak prirodi, povezanost svega živog i cikličnost života.

U radu Senke Fučkar prisutan je dijalog između materijala i ideje. Korištenje vune, recikliranih materijala i elemenata prirode omogućava joj da uspostavi odnos između umjetnosti i okoliša, što daje ekološku dimenziju njezinoj izložbi. Ti materijali nisu odabrani slučajno; vunene niti podsjećaju na toplinu i ljudsku povezanost, dok biljni elementi simboliziraju rast, obnovu i povezanost s prirodom. Instalacija time prelazi granice tradicionalnog slikarstva i ulazi u sferu multimedijalne umjetnosti gdje svaki element ima svoje značenje i doprinosi cjelokupnoj naraciji.

Noću, slike dobivaju dodatne detalje koji svijetle u mraku, što doprinosi mističnosti izložbe. Taj se svjetleći element može tumačiti kao simbol unutarnjeg svjetla ili intuicije koja nas vodi kroz tamne faze života. Osvjetljenje i sjene igraju ključnu ulogu u stvaranju dojma prolaznosti i promjene. Tako izložba dobiva dvojak karakter: tijekom dana promatrač može uživati u detaljima, teksturama i bojama, dok noću radovi oživljavaju na sasvim novi način, otkrivajući skrivena značenja i slojeve.

Motiv dveri ili vrata pojavljuje se kao središnja metafora koja simbolizira prijelaz između različitih stanja postojanja – unutarnjeg i vanjskog, svjetovnog i duhovnog. Ova vrata nisu samo fizički ili metaforički prolaz; ona su poziv na introspekciju i otkrivanje unutarnjih istina. Ključ tih vrata leži u svima nama, poručuje umjetnica, a izložba "Čuvarica mjesečevih dveri" djeluje kao vodič kroz proces pronalaženja tog ključa. Svaki rad tako postaje refleksija unutarnje potrage, duhovnog putovanja ili borbe, koja se manifestira kroz bogate boje, teksture i apstraktne oblike.

Estetski gledano, radovi Senke Fučkar imaju snažan ekspresionistički prizvuk. Potezi kista i slojevi boje često su snažni i emotivni, s izraženim kontrastima između svijetlih i tamnih tonova. Tekstura je važan dio njezinog izraza, a površine slika djeluju gotovo skulpturalno, što dodatno naglašava trodimenzionalnost i taktilnost radova. Korištenje različitih materijala, od vune do bilja, čini njezine slike interaktivnim i izaziva promatrača da se ne zaustavi samo na vizualnom dojmu, već da istražuje i fizički kontekst djela.

Simbolizam je ključna komponenta u radu Senke Fučkar. Elementi poput stabla, biljaka, svjetlosti, mjesečine i ljudskih figura odražavaju univerzalne arhetipove i povezuju se s idejama rasta, nade i povezanosti. Stablo, koje se često pojavljuje u različitim oblicima, simbolizira život, korijene i povezanost s precima, dok biljke u staklenkama predstavljaju krug života i povratak prirodi. Ove slike i instalacije, iako suvremene u svojoj izvedbi, nose sa sobom drevne mitološke i duhovne motive koji dotiču univerzalne teme.

Izložba je i vizualno i filozofski zaokružena cjelina koja spaja različite umjetničke discipline – slikarstvo, instalaciju, performans. Ona je istovremeno estetsko iskustvo i poziv na razmišljanje o vlastitom unutarnjem svijetu i povezanosti s vanjskim. Kombinacija materijala, simbolike i tehnike daje radovima Senke Fučkar jedinstven karakter, koji se teško može svrstati u tradicionalne okvire umjetničkih stilova. Svojom instalacijom ona otvara dijalog o suživotu, harmoniji i prihvaćanju dualnosti kao nečega što nas čini potpunima.

"Čuvarica mjesečevih dveri" nosi duboku poruku o prolaznosti, obnovi i unutarnjem svjetlu koje vodi kroz tamne trenutke. Instalacija povezuje elemente prirode, ljudskog iskustva i umjetnosti u jednu složenu, ali intuitivno razumljivu cjelinu. Fučkar poziva promatrača da aktivno sudjeluje u otkrivanju značenja, da osjeti niti koje povezuju radove i potraži ključ za svoja unutarnja vrata.

Željko Bedić

Biografija:
Senka Fučkar -  Rođena je 1982. u Osijeku, gdje je 2000. završila Školu za tekstil, dizajn i primijenjenu umjetnost. Na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci završila je preddiplomski studij likovne pedagogije (klasa akademskoga slikara Zdravka Milića), a potom 2011. diplomirala likovnu pedagogiju na kiparskom odjelu (klasa akademskoga kipara Žarka Violića). Poslije studija se 5 godina posvetila pedagoškom radu i estetskom uređenju škola u Osječko-baranjskoj županiji. Nakon toga seli u Primorsko-goransku županiju i posvećuje se majčinstvu. Početkom 2024. postaje članicom HDLU-a Osijek. Iste godine izlaže tri rada na online izložbi HDLU-a Zagreb Sanjam bolji svijet, diptih na izložbi Autentičnost leži u oku promatrača HDLU-a Istre u Puli, diptih na izložbi Ratnička tautologija povijesti HDLU-a Istre u Puli te rad Kao Fride na virtualnoj izložbi Festivala crteža HDLU-a Zagreb. Živi i stvara u Crikvenici.

"Nakon 12 godina slikarske pauze, ponovno pronalazim sebe i svijet umjetnosti u mediju slikarstva ciklusom slika Čuvarica mjesečevih dveri. Nagomilanu kreativnost te svoju izgrađenu i ostvarenu ličnost stavljam u radove, otkrivam snagu ženske energije. Zbirka je nastala u duhu recikliranja i rekompozicije starih platnā, motiva i ideja. Slikarstvo mi je definirano kaosom stilova, od surealizma do apstrakcije, zatim slojevitošću akrilne boje od impasta, lazura i suhog kista te spoznajama s područja umjetnosti, znanosti (kvantna fizika) i spiritualizma / religije. Cilj mi je ostvariti ženu svjesnu sebe, svoje prirode i prirodnosti, svog unutarnjeg bića, svoje intuicije i magije, vječno povezanu s mjesecom, simbolom žene i boginje. Rad posvećujem svim ženama u želji da pronađu svoju energiju, ali i svim muškarcima koji su je spremni primati kao ravnopravni.

Carl Gustav Jung uveo je pojam arhetipova u psihologiju. Po njemu ličnost čine tri elementa: svijest ili Ego, individualno nesvjesno i kolektivno nesvjesno (arhetipovi). Nesvjesno utječe na čovjekovu svijest i sudbinu. Arhetip je priroda koja je skrivena u nama (Perzefona, Artemida, Demetra / Geja / Majka Zemlja, Selena, Aurora, Meduza, Venera / Afrodita, Žena Apokalipse / Marija, Morana, utrojena Mara / Moire / Gorgone / Hekata...).

Ultimativni arhetip pronašla sam u našoj staroj vjeri - staroslavenski arhetip boginje Mokoš, Velike Majke, suđenice, ključarice, skriven u njezinim ostacima u kršćanstvu, kao i u svim ostalim arhetipima. Pronašla sam je po simbolu kojega sam intuitivno viđala, pojavljuje se u radovima, a simbolizira stablo života i staroslavensku runu mir, runu boginje Mokoš. U jednome dahu pročitala sam knjigu Gazdarica na vratima akademika Radoslava Katičića, koja je dodatno nadahnula moje stvaralaštvo. Ona nije Mjesec, ona je Sunce! A Sunce otvara božanska vrata i to kada hoće, vrata Boga Mjeseca – mjesečeva vrata. Mjesec također simbolizira emocije i nesvjesno, a bitan je za život na Zemlji kakav poznajemo, baš kao i Sunce (gravitacija, nagib Zemlje, rotacija, Trojstvo). Mjesec utječe na vodu i rast biljaka (mjesečev kalendar u poljoprivredi i ribolovu) te utječe na erupcije vulkana, potrese, nesanicu i emocije.

Čuvarica mjesečevih dveri jedna je velika instalacija od 33 slikarska rada, umrežena vunom i biljkama – Nevidljivo postaje vidljivo!

Poput niti sudbine, poput stabla života, grana, rijeka, žila i samih sinapsi u mozgu, grana multiverzuma, radovi će biti umreženi vunom u instalaciju. Noću slike dobivaju neke nove detalje koji svijetle u mraku. Tu su i pelceri (cijepovi) u recikliranim staklenkama koje poklanjam posjetiteljima izložbe, a simboliziraju povratak prirodi te povezanost svega. Dvoja vrata zapravo su jedna vrata, vrata neba i podzemlja, vrata unutarnjega i vanjskoga svijeta, vrata muškoga i ženskoga, vatre i vode, zime i proljeća, sunca i mjeseca ­ – pomirenje suprotnosti. Ključ i vrata su u nama, svatko ih mora naći za sebe.

Izložba simbolično ponavlja mistični, moćni i sveti broj 3, a ima 33 rada jer upravo je toliko godina potrebno da se poklope sunčev i mjesečev kalendar. Broj 3 vezan je uz mnoge religije i slavensku boginju Mokoš, a i sam Nikola Tesla isticao je moć toga broja (3, 6, 9). Osim toga, radovi su stvarani u trima vremenima: vrijeme studentskih dana (2005. – 2010.), mali dio tijekom 2017. – 2018. godine te kontinuirani povratak umjetnosti krajem 2022. do danas. Broj 3 prati me kroz život, pa sam tako i pri upisu na Akademiju bila treća na listi. Najljepše što mi se dogodilo u broju 3 jesu moje troje djece: moje Sunce, Mjesec i Zvijezda."

Senka Fučkar

Prodaja slika Online

Tekstovi i fotografije na ovoj stranici vlasništvo su njihovih autora i nije dopušteno njihovo skidanje i upotreba bez odobrenja autora i bez navođenja linka stranice kao izvora.